I.. Stock…

Ik heb het gedaan.. Ik wilde het eerst niet.. maar ik heb het gedaan..
Ik heb me aangemeld bij een stock bureau.. bij 3 zelfs..

Ik was nooit zo’n voorstander van stock eerlijk gezegd.. Ik kom natuurlijk zelf uit de reclamewereld en ik weet dat een fotograaf shoots doet voor bedrijven dat goed betaald hoort te worden.
Er bestaan uiteraard voor fotografie ook gewoon richtprijzen en een foto op internet gebruiken was geen goedkoop grapje.. Logisch ook natuurlijk, want net als bij een commercial koop je ook een licentie, dat je de foto voor een bepaalde tijd mag gebruiken van de fotograaf (de auteur). Dus je betaald de fotograaf voor zijn werk en zijn uren maar ook een stukje royalty omdat hij auteur is en auteursrecht heeft, net zoals een zanger elke keer als zijn nummer wordt gedraait geld krijgt, krijgt een fotograaf dat ook elke keer als zijn foto gebruikt wordt. En omdat bedrijven zo’n foto niet alleen maar even bekijken, maar vaak voor 1 jaar of zelfs b.v 5 jaar wil gebruiken, heb je het dan al snel over enkele 1000de euro’s wat men de fotograaf dan moet betalen.

En toen kwam internet.. en met internet: stock…

Ineens waren daar sites die zichzelf tussenpersoon maakte tussen de bedrijven en de fotograaf.. het bedrijf wil een foto.. wordt lid van zo’n stocksite en kan voor een paar 100 dollar een x aantal foto’s per jaar downloaden. Fotografen kunnen kosteloos hun foto’s op de stocksite zetten en zo hun foto’s onder de aandacht brengen van de duizende bedrijven en reclamebureau’s in de wereld die lid zijn van die site.. MASSIVE ACTION… wordt er een licentie van jouw foto verkocht aan een bedrijf dan verdien je daar als fotograaf tussen de 0,25 cent en paar 100 dollar voor.. (afhankelijk van de licentie en de grootte van de foto)
Dat is natuurlijk enorm weinig voor een fotograaf vergeleken met wat men eerst verdiende..
Daarom wilde ik er eerst ook niet aan..

Maarja we zijn nu ruim 5 jaar verder en stock is niet meer weg te denken, dus de meeste bedrijven gaan niet meer naar een fotograaf voor een shoot maar kopen hun foto’s via stock.. Dus eigenlijk moet je wel mee als fotograaf.
Door het verhaal van Yuri Arcurs, de best betaalde fotograaf ter wereld ben ik me in stock gaan verdiepen.
Hij is miljonair geworden met stock..

En eigenlijk is het wel heel leuk om stock te doen, want je bent vrij om te fotograferen wat je wilt en het brengt je foto’s wel meteen onder de aandacht van heel veel potentiele klanten. En natuurlijk is het ook hartstikke leuk om je foto terug te zien als kaart in de Xenos of bij de Hema.

Daarnaast is mede met internet ook heel veel misbruik van foto’s een normale gang van zaken geworden.
Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die denken dat als ze een foto via google afbeeldingen vinden ze deze gewoon zo maar overal voor kunnen gebruiken, met stock heb je toch een soort van extra bescherming mocht je foto misbruikt worden dan gaat het stockbureau voor jou ook actie ondernemen.

Dus ik heb de stap genomen en me aangemeld bij Fotolia en Dreamstime, waarbij je eigenlijk niet echt gekeurd wordt dus zo binnen komt als fotograaf.
En ik heb me aangemeld bij Shutterstock, een van de grootste stockbureau’s. Shutterstock is wel wat strenger en veel fotografen die net met stock beginnen worden daar de eerste x afgewezen. Ik was gelukkig de eerste keer door.
Ik had al snel in de gaten dat Shutterstock verreweg ook het beste loopt van die 3 bureau’s. Dus ik focus me momenteel voornamelijk op Shutter.

De meeste foto’s die via stock verkocht worden leveren tussen de 0,25 cent en 5 dollar op. Dus wil je een leuke bijverdienste dan moet je wel een behoorlijk portolio opbouwen.

Mijn goal is dan ook om zo snel mogelijk 1000 foto’s online te hebben, daarna ga ik een nieuw doel stellen. Natuurlijk droom ik al stiekem van een stock carriere als die van Yuri, maar dan heb ik nog een lange weg te gaan, naast dat hij inmiddels wel 50.000 foto’s online heeft is hij ook wel erg goed.
Maargoed eerst maar eens een portfolio online opbouwen en dan de volgende stap..😉
Ik hou jullie op de hoogte..

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

  • Like us op Facebook

  • Prezoom on twitter

    Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

